آزمایش ایزدی یا «ورنیرنگ» در وندیداد

واژه «ور» در اوستایی: ورنگه (ورنیرنگ) «varangh» یا پَساخت «pasâxt» یا آزمایش ایزدی یا داوری ایزدی یا آزمایش قضایی آزمون‌هایی بوده در دین مزدیسنی که از سوی داوران برای اثبات راست‌گویی یا حقانیت کسی برگزیده و به اجراگذاشته‌می‌شد.


تصویر مس گداخته

آزمایش قضایی یا «ورنیرنگ» از تأسیسات بزرگ دادگستری در وندیداد می‌باشد و میان اقوام و ملل دیگر نیز در عهد قدیم معمول بود و بموجب آن قاضی و دادرس که در «اوستا» به نام «راتو» نامیده شده وقتی احقاق حق مردد می‌شد و یا در جرائم بزرگ درصدد بود مهلتی برای گناهکار قائل شود قضاوت و احقاق حق را بر دوش «اهورمزدا» یا «رشنو» خدای قانون گزار واگذار می‌نمود. بدین سان که گناهکار و یا متهم و متخلف را در «آب جوشان و داغ» می‌انداختند و یا «فلز گداخته» به روی سینه یا دل وی می‌ریختند و اگر نیروی پایداری در او سحرآسا بود و تصادفاً نجات می‌یافت حقانیت وی به ثبوت می‌رسید والا به مجازات خود رسیده است و از این موضوع در بند ۵۵ و بندهای دیگر فصل چهار وندیداد نقل شده و به روشنگری دیگر نیاز نیست و حتی به شرحی که «ابوریحان بیرونی» در «آثار الباقیه» نقل کرده است. 

دعوت گشتاسب‌شاه و اشراف به دین بهی (آئین بر‌تر زرتشتی) توسط زرتشت

زرتشت هنگام دعوی رسالت و پیامبری در حضور «گشتاسب‌شاه» دستور داد «مس گداخته» بر سینه وی بریزند و این مس‌ها پس از سرد شدن مانند گلوله در موهای سینه زرتشت آویزان شدند و بدین سان درستی ادعای او به ثبوت رسید.
در تارنگار وندیداد زرتشت باید از موضوع مهمتری که در وندیداد آمده است راجع به «خود آفریده‌های زرتشت» بنویسم، مطالب این تارنگار را دنبال کنید، بزودی در ارسال بعد پیرامون «خود آفریده‌های زرتشت» مطلبی ارزشمند می‌خوانید.

منابع
  • دانشگاه استنفورد
  • سایت آریارمن
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

0 | دیدگاه:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
قالب خاک طراحی شده توسط نرگس مینوخرد