کشورهای ایرانی در شمال و خاور ایران باستان - بخش سوم

ایران ویج یا آریاویج، سغد یا سغدیان، مرو یا مورو، بلخ یا باختر، نیسایه یا پارت، هرات یا هرووه، کابل یا وه اکرته، اوروا یا اورغانج، گرگان یا هیرکانی، رخج یا آراخوزیه، هتومنت یا هلمند، راگا یا ری، چخر یا چرغ، ورنه یا گیلان و دیلم، هپته هند و یا پنجاب هند، رنگ‌ها یا رن‌ها در سرزمین قفقاز کنونی مجاور با ایران ویج.


نقشه خراسان شرقی (افغانستان کنونی) یکی از ممالک متحده ایران



بند 7و8و9 فرگرد نخست وندیداد:
7. چهارمین کشور با نزهت که من «اهورامزدا» آفریدم «بلخ» زیبا با پرچم افراشته است. اهریمن پرمرک بر ضد آن مورچه و سوراخ مورچه پدید آورد. [7]

8. پنجمین کشور با نزهت که من «اهورا مزدا» آفریدم «نیسایه Nisaya» است که بین «مرو و بلخ» واقع شده و اهریمن پرمرک بر ضد آن آفت شک و تردید پدید آورد. [8]

9.  ششمین کشور با نزهت که من «اهورمزدا» آفریدم «هَرات Haraiva» می باشد و خانه های نا مسکون دارد. اهریمن پرمرک بر ضد ان اشک چشم و سوگواری پدید آورد.




روشنگری:

7. لفظ «بلخ» در اوستا با واژه (باخذی) و در پارسی قدیم به لفظ «باختریش» آمده و در «وندیداد» دو صفت برای وی ذکر شده و چنین می نویسد:
«من اهورامزدا چهارمین کشور با نزهت که آفریدم بلخ زیبا با پرچم افراشته است.»
دوهارلز در کتاب خود صفحه 8 توضیح داده که «بلخ» در اوستا بلفظ «باخذی» است و سپس به «بلخ» تبدیل یافته و در یکی از کشورهای ایرانی به اسم خراسان شرقی (افغانستان) واقع شده است. بلخ پایتخت مردم باختر می باشد و پرچم های افراشته علامت اقامتگاه رئیس این کشور بوده و یا ساکنان بلخ همه وقت برای جنگ با دشمن آماده بودند. دارمستتر راجع به «بلخ» می نویسد که لفظ «باخذی» و صفت «زیبا» که در وندیداد برای آن ذکر شده در کتاب «بلخ الحسناء» ترجمه گشته است.
از آنچه نقل کردم معلوم شد که اکثر دانشمندان اوستاشناس محل شهرقدیم «بلخ» را بطور مبهم در شمال «خراسان بزرگ» تعیین کرده اند و حال اینکه در حال حاظر خرابه های بلخ در شمال «افغانستان» نزدیک قصبه ای به همین نام و در سر جاده ای که از کابل به بخارا می رود واقع شده و تا رود «آمودریا» 50 کیلومتر فاصله دارد.

عکسی از بلخ در خراسان شرقی (افغانستان) ، یکی از ممالک متحده ایران

عکسی از بلخ در خراسان شرقی (افغانستان) ، یکی از ممالک متحده ایران

عکسی از بلخ در خراسان شرقی (افغانستان) ، یکی از ممالک متحده ایران




شهر بلخ مرکز سرزمین بلخ و پایتخت پادشاهان کیانی است و به یونانی باستان بلفظ «باکترا Βάκτρα» نامیده می شد و نام قدیم تر آن «زاریاسپا Zariaspa» می باشد. در «قاموس‌الاعلام» ، فرهنگ تاریخی و جغرافیایی، به زبان ترکی عثمانی، تألیف شمس‌الدین سامی نقل شده که شهر بلخ در سلطنت «گشتاسب‌شاه کیانی» (گشتاسب‌، فرمانروای بلخ در زمان زرتشت، پیامبر ایرانی بود) شهرت بیشتری داشته و زرتشت در این شهر ظهور نمود و این شهر مرکز تبلیغات دین وی بود.

نقاشی از چنگیز مغول (ترک‌نژاد) در حال حمله بلخ

نقاشی از حمله مغول ها به خراسان شرقی (افغانستان) است

قدیمی ترین نقاشی از حمله مغول ها (ترک ها) و قتل و غارت ایرانیان


شهر بلخ در حمله مغول ها صدمه فراوان دید و در 617 هجری بوسیله «تموچین یا چنگیز» (ترک‌نژاد!) و در 771 هجری بوسیله «امیر تیمور گورکانی یا تیمور لنگ» (ترک‌نژاد!) مورد قتل و غارت قرار گرفت و با خاک یکسان شد.
  بنا بر این قسمت جنوبی سرزمین بلخ قدیم در شمال «خراسان مرکزی در ایران» و "خراسان شرقی" (افغانستان) واقع شده، قسمت شمالی آن در خاک روسیه و جمهوری تاجیکستان (مرو) امتداد دارد و در این قسمت بوسیله دانشمندان روسیه تجسسات و کاوش بعمل آمده و در کتاب «مون گیت» راجع به باستانشناسی در روسیه نقل شده و من قسمتی را از این کتاب ترجمه و در زیر نقل می نمایم:
«بلخ در کنار آمودریا واقع شده و ساکنان آن اجداد و نیاکان مردم امروزی تاجیکستان بشمار می روند و یکی از امپراطوری های قدیم در آسیای مرکزی است. قسمت اعظم سرزمین قدیم بلخ در تاجیکستان و ازبکستان و شمال افغانستان (خراسان شرقی) واقع شده است.»

«هیئت حفاری سغد و تاجیک در سال 1950 میلادی تجسسات را در بخش «کی‌قباد شاه» نزدیک قصبه کالای میر آغاز نمود و ابنیه و ساختمان مربوط بسده چهارم قبل میلاد در این محل کشف شد و دارای حصار بلندی است. این شهر بوسیله یک کوچه باریک از استحکامات جدا شده است. از مطالعه در وضعیت قبرها معلوم است که تاجیک ها از ساکنان بومی «بلخ» محسوب می شدند و مشخصات قومی خودشان را تاکنون حفظ کرده اند.»
مراسم ازدواج یا جشن «orgy عیاشی و سکس»: اسکندر با دختر داریوش سوم و دیگر زنان ایرانی بعد از شکست ارتش ایران - استاتیرا، دختر داریوش سوم پیشکشی به نشانه صداقت شاه ایران بود تا اسکندر ایران را ویران تر نکند - ايران باستان، ص ۱۳۴۴

 «از حفاری های شهر قدیم بلخ معلوم شد که حمله «اسکندر» در این سرزمین گرچه با «خرابی، کشت و کشتار، فساد اخلاقی و سکس گروهی یا همجنس بازی» همراه بوده، اما پس از وی فرهنگ یونانی در این سرزمین نفوذ یافت.»

قره تپه

در شهر قدیم بلخ چند معبد بودایی کشف شده که از آنجمله نزدیک قصبه «قره تپه» (تپه سیاه) می باشد.


8. محل شهر «نیسایه Nisaya» (نیسایه همان نیشابور امروزی است که در حال حاضر یکی از شهرهای استان خراسان مرکزی می‌باشد.) بر طبق «بند 8 فصل اول وندیداد» فی الجمله معلوم شده و در میان «مرو و بلخ» واقع است، اما محققان اروپایی نتوانسته اند تعیین کنند که این شهر با کدام ناحیه و سرزمین مطابقت می نماید و فقط توشیح داده اند که «نیسایه یا نیشابور» غیر ازشهر قدیم نیسا در ماد است و اسب های آن شهرت داشته است ولی دانشمندان روسیه از حفریات و کاوش در دشت های «آمودریا و ماوراءالنهر» محل دقیق این شهر را کشف کرده و معلوم داشته اند که «نیسایه» نخستین پایتخت دولت پارت اشکانی (امپراتوری اشکانیان) بوده است. از این امر واضح می گردد که منظور «زرتشت» در وندیداد از نیسایه همان سرزمین اصلی پارت است و شهر نیسایه در میان «مرو و بلخ» واقع است و خرابه های آن اکنون نزدیک «آمودریا یا جیحون» مسهود و برقرار است.


کشورهای ایرانی در شمال و خاور ایران باستان - بخش نخست
کشورهای ایرانی در شمال و خاور ایران باستان - بخش دوم
کشورهای ایرانی در شمال و خاور ایران باستان - بخش سوم
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

1 | دیدگاه:

ناشناس گفت...

اکانت شما تو دنباله مسدود شد؟

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
قالب خاک طراحی شده توسط نرگس مینوخرد